16 Lis 2016

Zasady skutecznego copywritingu

0 Komentarzy

Słowo daje ogromne możliwości. Jeśli jest właściwie używane potrafi zdziałać naprawdę wiele. Najlepsi copywriterzy opanowali sztukę posługiwania się nim w stopniu zaawansowanym. Z jego zastosowaniem potrafią pozyskiwać klientów, przekonywać do zakupu i zarażać pasją nawet do bardzo nudnego tematu. Co takiego mają w sobie słowa, że mogą aż tak wiele zdziałać? Jak się nimi posługiwać aby były skuteczne? Jakie tajemnice skrywają najlepsi copywriterzy? Oto kilka podstawowych zasad skutecznego pisarstwa.

1. Nagłówki muszą zwracać uwagę

Masz tylko jedną szansę na pierwsze wrażenie i przykucie uwagi czytelnika. Zauważyłeś na pewno, że jak przeglądasz gazetę czy portal z informacjami to niektóre nagłówki zdają się krzyczeć do Ciebie i zmuszać do przeczytania całości artykułu. Te, które umieścisz w swoim tekście muszą być właśnie takie i nie pozwalać nikomu pominąć danego artykułu.

2. Pierwszy akapit nie może zniechęcić

Sprawdzonym sposobem na zaciekawienie czytelnika już na samym początku artykułu jest zadanie pytania. Jeśli jednak je postawisz nie możesz na nie nie odpowiedzieć, nawet jeśli z Twojego punku widzenia odpowiedź jest oczywista. Czytelnik ma się zainteresować i chcieć dowiedzieć się co zawiera pozostała część tekstu.

3. Pozostała część tekstu

Jeśli nagłówek przyciągnął uwagę a pierwszy akapit tylko rozbudził ciekawość to w pozostałej części tekstu kontynuuj rozwijanie danej myśli, stawiaj pytania i odpowiadaj. W momencie gdy czytelnik decyduje się na przeczytanie całego tekstu istnieje spora szansa, że zainteresuje go również Twoja oferta w nim zawarta, więc należy umiejętnie ją prezentować.

4. Przejrzystość

Tekst nie powinien być nadmiernie długi. Z całą pewnością musi łatwo się czytać, wciągać w treść. Jeśli masz do przekazania większą ilość informacji postaraj się aby poszczególne akapity nie były nadmiernie długie, stosuj także różnego rodzaju wypunktowania i podziały w tekście – to ułatwi odbiór.

5. Czytelnik najważniejszy

Chcąc przekonać kogoś za pomocą tekstu do zakupu produktu lub skorzystania z usług nie należy koncentrować się w swoich słowach, na walorach i plusach danej rzeczy, a na czytelniku, jego potrzebach, pragnieniach a nawet lęku. Wskazane jest bezpośrednie zwracanie się do odbiorcy – forma „Ty” sprawi, że odniesie on wrażenie, iż tekst adresowany jest właśnie do niego.

6. Zgadzam się

Możesz zawrzeć w tekście oczywiste stwierdzenie, z którym Twój czytelnik będzie musiał się zgodzić i powiedzieć sobie, że coś wygląda dokładnie tak jak napisano. Wówczas stanie się silniej przekonany do tego co oferujesz.

7. Prowokuj

Pytania, które zadajesz w tekście powinny intrygować, prowokować i zachęcać do dalszego czytania. Gdy po odpowiednio postawionym pytaniu czytelnik zacznie sobie wyobrażać jak będzie mu dobrze gdy skorzysta z oferty to każdy kolejny argument będzie dla niego już jedynie potwierdzeniem podjętej decyzji.

8. Szczerość

Jeśli produkt ma jakąkolwiek wadę warto o niej szczerze pisać/ wspominać. Dziś ludzie wyczuleni są na oszustwa i naciągactwo. Opisując małe mankamenty zyskamy zaufanie klientów i każda niedogodność stanie się zaletą.

9. Motywacja strachem

Absolutnie nie chodzi o zastraszanie czy groźby. Postaraj się użyć słów w taki sposób, narzucając presję czasu aby odbiorca bał się, iż jeśli szybko nie podejmie decyzji to straci szansę skorzystania ze świetnej oferty.

10. Grupa docelowa

Adresowanie swojej oferty „do wszystkich” jest nieopłacalne i bardzo trudne. Gdy pisząc opieramy się na określonej grupie docelowej mamy przed sobą jej potrzeby, słabe i mocne strony, które możemy wykorzystać w skutecznym działaniu marketingowym. Im węższa grupa tym łatwiejsza sprzedaż.

11. Odbiór

Daj odczuć czytelnikowi, że dany tekst pisze konkretna osoba. Niech poczuje, jakby rozmawiał z kimś bliżej określonym a nie z firmą, która w artykule może stać się nieco bezosobowa. W dzisiejszych czasach większość z nas poszukuje kontaktu z prawdziwym człowiekiem.

12. Komplementy

Sprawiają przyjemność i dzięki nim czujemy się doceniani i ważni. Warto więc również w tekście prawić komplementy swoim odbiorcom. Najważniejszy jednak jest umiar – zbyt wiele cukru będzie niezdrowe.

13. Sekret

Spraw aby czytelnik odniósł wrażenie, że coś o czym go informujesz jest wiedzą jaką posiada tylko niewielkie grono osób. Z większym zainteresowaniem przeczyta resztę tekstu.

14. Obietnice

Jeśli coś obiecujemy należy dotrzymać słowa. Jednak zagwarantowanie jakiejś rzeczy sprawia, że rośnie nasza wiarygodność.

15. Mocne słowa

Istnieje grupa wyrazów, które zwracają uwagę i przykuwają zainteresowanie. Niech Twój produkt będzie niezawodny, ekskluzywny lub oryginalny.

16. Poprawność

Unikaj literówek, błędów ortograficznych i stylistycznych. Niech Twój tekst będzie w pełni zgodny z zasadami pisowni języka polskiego. To również element budujący wiarygodność.

17. Zdjęcia

Dodawanie ich do tekstu zwiększa jego atrakcyjność i pomaga lepiej zaprezentować ofertę.

18. Referencje

Wielu klientów to właśnie one zachęcą do skorzystania z oferty gdyż znając przykłady osób zadowolonych z usługi lub produktu rośnie ich zaufanie i czują że nie zostaną oszukani.

19. Reakcja

Klient powinien zareagować natychmiast po przeczytaniu tekstu. Jeśli nie był dość zainteresowany i zachęcony do działania to później może o tym zapomnieć i go stracimy. Zachęcaj do skorzystania z oferty już teraz, właśnie w danej chwili.

20. Slogan, logo

To dwa elementy, które powinny być wyraźne i mocno zapadać w pamięć.

[do góry]

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *