25 Lis 2018

Ile kosztuje tekst i czemu tak drogo?

0 Komentarzy

Ile będzie kosztowało napisanie tekstu? Czyli co wpływa na ceny u copywritera?

Obecność w internecie jest niezwykle ważna, szczególnie jeśli nieustannie poszukujemy nowych klientów i współpracowników. Problemem jest jednak podejście. Może nieco Polskie, bo w sumie tacy jesteśmy, chcemy wszystko od razu, jak najwięcej i jak najtaniej. W sieci mamy nie tylko być, istotne jest to, żeby zaprezentować się w taki sposób, który najprościej mówiąc, przysporzy nam klientów.

Już tłumaczę, o co chodzi…

W swojej wieloletniej pracy jako copywriter spotkałam się z różnymi typami klientów. Ich podejście i zrozumienie realiów rynkowych, a także tego, jak działa internet i czym właściwie jest pozycjonowanie, było bardzo różne. Niestety zetknęłam się również z osobami, które poprawiały po mnie słowa, twierdząc, że znaczą coś zupełnie innego, nawet jeśli przedstawiałam definicję słownikową. Z drugiej strony obcowanie z tak różnymi ludźmi wiele mnie nauczyło. Teraz już wiem, że zanim wykaże się umiejętnościami i pomogę w stworzeniu naprawdę dobrego tekstu, muszę sprawdzić, czy klient w ogóle chce słuchać. Jeśli trafię na osobę, która ma dokładną wizję tego, jak teksty mają wyglądać, to z pewnością nie mogę pisać ich inaczej – czy się zgadzam, czy nie. Jak mówi stare powiedzenie „klient nasz Pan” i sprawdza się również w tej branży.

Copywriter jest jednak osobą, która ma pomóc, słowami, jak najlepiej zaistnieć nam w sieci, a czasem i poza nią. Zastanawia mnie więc czemu, zgłaszając się do specjalisty, podważamy jego umiejętności i kompetencje, uznając, że sami wiemy lepiej – nawet jeśli zawodowo zajmujemy się blacharką samochodową? Ze smutkiem stwierdzam, że wiele stron, w przypadku których klienci nie chcieli nic poza zapisaniem ich myśli i słów, nie zaistniały w sieci, a i firmy kończyły się klęską. Może nie zawsze – ja też nie jestem nieomylna, ale denerwujące bywa, gdy doskonale wiem, że to, przy czym upiera się klient, jest złe, a on nie chce słuchać.

Jaki to wszystko ma wpływ na ceny copywritera?

Otóż jeśli zgłaszamy się do specjalisty, to wykona nam on teksty zgodne z naszymi oczekiwaniami. Ich cena zależy często od jakości, tego, czy musi poszukiwać informacji na własną rękę, czy może jest to artykuł typowo lifestylowy i możliwe jest go napisanie „z głowy”. Rodzaj tekstu i jego przeznaczenie mają znaczenie, więc trzeba się liczyć z tym, że jeśli zlecamy opisy do produktów na stronę, a po kilku tygodniach zgłosimy się do tej samej osoby po tekst specjalistyczny, to cena będzie diametralnie różna.

W Polsce wiele osób kieruje się postrzeganiem na zasadzie „ile to kosztuje i dlaczego tak drogo?”. Ok, rozumiem, że każdy prowadzi swój biznes i dąży do jego rozwijania, jednak zlecając usługi, powinno się brać pod uwagę, to, że dana osoba poświęci na to swój czas i umiejętności. Napisanie opisu produktu zajmie kilka minut, a tekstu specjalistycznego nawet kilka godzin, więc różnica w cenie nie powinna dziwić.

Zaniżanie cen

Niestety w branży copywriterskiej same pismaki zaniżają ceny rynkowe. Wynika to z tego, że wiele osób uważa to za łatwy zawód i sposób na zarobek. Mniejszych zleceń chwytają się więc studenci, zgadzając się na głodowe stawki. Jest to z pewnością niszczenie rynku i takie postępowanie nie powinno mieć miejsca. Jednak zawsze znajdzie się ktoś, kto napisze to taniej. Pytanie, czy równie dobrze a może, czy lepiej?

Co wpływa na stawki copywritera?

Mamy tu kilka czynników. Po pierwsze rodzaj tekstu, jaki ma zostać napisany. Inna będzie cena precla, inna artykułu na blog, a inna tekstu eksperckiego. Warto pamiętać, że płacimy również na doświadczenie i umiejętności osoby, z którą podejmujemy współpracę, gdyż pozwalają one, chociażby na uzyskanie tekstu na wyższym poziomie, który widocznie spełni swoje zadanie. Kolejny aspekt to tematyka, bo prawda jest taka, że nie każdemu pisze się łatwo o wszystkim. Copywriter pracujący sam musi poświęcić zdecydowanie więcej pracy i energii na stworzenie tekstu w tematyce, która jest dla niego całkowicie obca niżeli w takiej, w której posiada szeroką wiedzę. W związku z tym cena może różnić się w zależności od branży.

No i oczywiście najważniejsze. Na cenę wpływa również długość zamówionego tekstu. Najpopularniejszą i zdecydowanie najuczciwszą formą rozliczenia jest stawka za znaki ze spacjami, czyli zzs. Dlaczego? Każdą spację copywriter musi również wcisnąć i poświęca na to odpowiednio czas. Krąży w branży anegdota o osobie, która wysłała klientowi cały tekst jednak bez spacji pomiędzy wyrazami, bo tak ta osoba chciała się rozliczać – za znaki bez spacji. Z pozycji klienta to zapewne było denerwujące, ale z drugiej strony dostał to, za co zapłacił.

Najczęściej staram się dopasować do klientów i jeśli upierają się przy rozliczeniu bez spacji lub za słowa to mniej więcej przeliczam to według wzorów i dogadujemy się na określone wynagrodzenie. Jednak mimo wszystko mam wrażenie, że moja argumentacja jest dla wielu osób niejasna. Jak copywriter może bowiem rozliczać się za słowa, skoro w języku polskim słowem będzie „na” oraz „konstantynopolitańczykowianeczka”? Zdecydowanie na napisanie i sprawdzenie każdego z tych słów poświęca się zupełnie inną ilość czasu.

Ile kosztuje napisanie tekstu przez copywritera?

Ceny, jak już pisałam, są bardzo różne. Przykładowo opisy do katalogów czy opisy produktów możemy mieć już w cenie 5-6 zł za 1000 zzs. Precle to koszt nieco wyższy i zwykle 7-8 zł, później mamy artykuły blogowe, które na daną chwilę średnio kosztują 10-12 zł za 1000 zzs, artykuły SEO będą nas kosztować co najmniej 15 zł za 1000 zzs. Jest również istotna grupa artykułów specjalistycznych, w przypadku których za 1000 zzs zapłacimy przynajmniej 20-50 zł.

Podaje stawki orientacyjnie, u schyłku 2018 roku, jednak muszę przyznać, że jak zaczynałam prawie 10 lat temu były one zdecydowanie niższe. Wiele osób z pewnością również nie wie, jak wyobrazić sobie objętość 1000 zzs, warto więc to nieco zobrazować – jedna strona A4 to około 3 tysięcy znaków. Na tej podstawie z pewnością łatwiej określić ile tekstu chcemy i potrzebujemy.

Jeśli chcemy poznać dokładną wycenę tekstu copywriterskiego, to konieczne będzie skontaktowanie się ze specjalistą, przedstawienie czego dokładnie oczekujemy, jaka ma być tematyka, rodzaj i długość tekstu – dopiero wówczas możliwe jest przygotowanie precyzyjnej wyceny.

[do góry]

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *